R8

Vlaamse regering serveert nog maar eens rondje ‘wachten op Godot’ in dossier van de Kortrijkse ring

KORTRIJK - Dertig jaar lang al sleept de problematiek van de R8, de ringweg rond Kortrijk, aan. Vooral de haakse U-turn, bijna ter hoogte van Gullegem-Heule, heeft al vele mensenlevens gekost en is al drie decennia lang een toonvoorbeeld van hoe je het verkeer stremt. De problemen zijn bekend en idem dito voor wat de oplossingen kunnen zijn. Toch laat de Vlaamse regering nog maar eens weten dat er zal gestudeerd, bestudeerd, geconsulteerd en geconcerteerd zal worden. Opnieuw een rondje wachten op Godot dus, daar waar Voka West-Vlaanderen al jaren aandringt op een aanpak van het dossier. 

Op voorstel van Koen Van den Heuvel keurde de Vlaamse Regering net voor het zomerreces de startnota goed van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) K-R8, met de bedoeling het verbeteren van de verkeerscomplexen Kortrijk-Zuid en Kortrijk-Oost en de leefbaarheid van de omgeving. Het voorgenomen plan omvat de omgeving tussen de verkeerscomplexen Kortrijk-Zuid en Kortrijk-Oost en rond de autosnelweg E17/A14. “De ringweg R8 rond Kortrijk werd ongeveer 30 jaar geleden in gebruik genomen", stelt de beleidsnota in opdracht van Koen Van den Heuvel. "Sindsdien nam het auto- en vrachtwagenverkeer sterk toe wat de bereikbaarheid en leefbaarheid van de Kortrijkse regio bedreigt. Aan de hand van een integrale en participatieve aanpak wil het plan de leefbaarheid in de omgeving van de verkeerscomplexen Kortrijk-Zuid en Kortrijk-Oost verhogen.”

Koen Van den Heuvel is, voor wie dat niet wist, Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw. Dat 'verkeersminister' Ben Weyts hier het voortouw niet neemt in dit dossier, mag ook al verbazing wekken. Er wordt zelfs op geen enkele manier verwezen naar zijn inbreng of zijn kabinet. Dat tussen haakjes.

Breder plan

De Vlaamse minister laat nu verstaan dat hij voor een grondige aanpak en een breed perspectief kiest. Dat luidt zo: "De verkeerscomplexen Kortrijk-Zuid en Kortrijk-Oost en het al dan niet sluiten van de ring R8 tussen deze complexen wordt niet louter op zich bekeken, maar wel in samenhang met het inzetten op alternatieve mobiliteitsoplossingen en het nadenken over de ruimtelijke ontwikkelingen in de omgeving. Het verbeteren van de doorstroming van het openbaar vervoer, het aanmoedigen van diverse vormen van gedeelde mobiliteit, het realiseren van veilige fietsverbindingen, en het evalueren van de ruimtelijke ontwikkelingsmogelijkheden moeten bijdragen tot de oplossing. In functie van de realisatie van het actieprogramma voor de Kortrijkse regio, kiest de Vlaamse Regering voor de geïntegreerde planprocedure van een GRUP. De gekozen aanpak ligt ook in de lijn van de inbreng vanuit de vier dialoogmarkten en onlinebevraging tijdens de voorbereidende fase van het planproces, waarin het belang van de leefbaarheid en ruimtelijke kwaliteit in de directe omgeving van de weginfrastructuur werd onderstreept.”

Quosque tandem?

Van 17 september tot 15 november 2019 organiseert het Departement Omgeving een publieke consultatie over deze startnota. Hierbij kan iedereen kennis nemen van het voornemen en de methodiek van het onderzoek. Tevens kunnen suggesties worden gedaan voor (bijkomende) alternatieven die in het kader van de planmilieueffectenrapportage onderzocht zullen worden. In deze milieu effectenrapportage zullen in elk geval alle verkeerskundig haalbare oplossingen voor Kortrijk-Zuid en Kortrijk-Oost, met of zonder sluiting van de ringweg R8, uit het verkennend mobiliteitsonderzoek verder worden onderzocht op hun milieueffecten, aldus nog de Vlaamse overheid.

Veel West-Vlaamse ondernemers en Kortrijkse burgers zullen zich allicht met de Latijnse redenaar Catalina afvragen: "Quosque tandem abutere patientia nostra?" Hoe lang nog zal ons geduld op de proef worden gesteld?