Vlajo stimuleert out of the box denken bij West-Vlaamse jongeren

Winnaars - 't Smakt

Het belang van creatief denken, innovatie en out of the box oplossingen wordt steeds groter. Vlaamse Jonge Ondernemingen, kortweg Vlajo, organiseert daarom jaarlijks verschillende innovatiekampen voor jongeren. Deze week was het Vlaams Huis van de Voeding in Roeselare de locatie voor een 24-uren foodcamp in samenwerking met RESOC/SERR Midden West-Vlaanderen, POM West-Vlaanderen, Fabriek voor de Toekomst en Actie voor Starters. 85 studenten uit 11 verschillende hogescholen en universiteiten lieten zich op vraag van de bedrijven Westvlees, Brouwerij Guldenspoor, Chef’s Secret en 100 procent West-Vlaams van hun creatiefste kant zien.

Het team ’t Smakt sleepte de hoofdprijs in de wacht met hun creatief en duurzaam foodconcept voor lokale West-Vlaamse hoeve- en streekproducten. Het winnende idee van Anatoliy Mirzoyan (Universiteit Antwerpen), Lisa Vanden Abeele (Erasmushogeschool Brussel), Maxim Piessen (Universiteit Antwepen), Cato Deschuytter (Hogeschool Gent) en Brian Desplinter (Howest) kon op de meeste appreciatie van de jury rekenen. Zij kwamen op de proppen met een lokaal rondreizend hapjesrestaurant (container) dat werkt met West-Vlaamse hoeve- en streekproducten en deze ook aanbiedt, zowel ter plaatse in een restaurant als online via een webshop. Het rondreizen is seizoensgebonden en gelinkt aan de verschillende streken in West-Vlaanderen. "De hapjes zijn kleine versies van gerechten gemaakt door een plaatselijke chef," aldus Brian Desplinter. "Deze chef en de menu veranderen naargelang de pop-up zich verplaatst. In het restaurant worden de streekproducten verkocht, alsook receptboxen. Deze boxen zijn gelinkt aan de hapjes die in het pop-up restaurant geserveerd worden. In deze boxen vindt men alle benodigde streekproducten, alsook het recept."

Bedoeling van 't Smakt is om op die manier een grotere afzetmarkt te creëren voor streekproducten, en ook het lokaal toerisme te versterken. De consument leert van zijn kant nieuwe smaken, producten en recepten kennen. Het concept zal nu concreet vertaald worden naar de markt. (KC)