Comma Bar

Wouter Casteleyn breekt ook internationaal door met zijn handvol West-Vlaamse bieren

ZEDELGEM - Een uit de hand gelopen hobby. Maar ook een mooi professioneel West-Vlaams bierverhaal. Wouter Casteleyn van Brouwerij  Koekoek lanceert rond deze tijd zijn vijfde bier (met roze kroonkurk aub) en vindt ook in het buitenland steeds meer afnemers voor zijn gerstenat. Wouter Casteleyn is de partner van de op-en-top onderneemster Greetje Demuelenaere van het bekende Zedelgemse marketing- en communicatiebureau comma.   

Wouter Casteleyn is ondertussen al twee jaar trotse beer executive officer (BEO) van Brouwerij Koekoek. Als drijvende kracht van Koekoek wordt hij bijgestaan door zijn vrouw Greetje Demuelenaere, die het financiële luik en de B2B-sales voor haar rekening neemt, en door Kristiaan Ampe die als beer sales officer (BSO) de verkoop in de horeca draaiende houdt. Aangezien export steeds belangrijker wordt, staat Wouter ook in voor het buitenlandse klantencontact.

Wouters interesse in de gastronomische cultuur en zijn voorliefde voor premium dranken vloeiden samen met zijn natuurlijke ondernemingszin uit tot Brouwerij Koekoek, een brouwerij die de brouwtraditie eert door extra pit toe te voegen aan de Belgische biercultuur. Dat doet hij door verrassende kruiden te combineren met natuurlijke ingrediënten en ze uiteindelijk te bottelen in een statement design.

Deze week ziet de nieuwste biertelg Bar Bippa het levenslicht. Dit brengt het aantal nieuwe bieren op vijf: Bar Bippa, Bar Blanche, Bar Brutal, Bar Belge en de alcoholvrije Bar Bo. Deze vijf unieke b-beers worden alvast in binnen- en buitenland goed gesmaakt.

Marketing benadering

De meerwaarde van deze speciaalbieren in het gastronomisch landschap zit ook in de marketing approach van Wouter en Greetje. Als zaakvoerders van strategisch marketingbureau comma, brand strategists weten ze perfect aan te voelen wat het doelpubliek verwacht. Het 'verbieren' van de markt heeft namelijk gezorgd voor ruimte in de kunst van lekker eten en drinken. Een dankbare ruimte die met glans ingevuld wordt door de uitgebalanceerde bieren.

Internationale doorbraak

De vier voorgangers van Bar Bippa slaagden alvast in hun belofte: de Belgische biercultuur een nieuwe impuls geven. Ook op internationaal vlak is Brouwerij Koekoek ondertussen al lang geen onbekende meer. Bar Belge, Bar Blanche, Bar Brutal en Bar Bo worden goed onthaald in Italië, Nederland, Zwitserland, Frankrijk en China. Maar ook uit andere (buur)landen blijkt steeds meer interesse.

Wie in België wil proeven van een b-beer kan terecht bij drankencetrales, winkels of horeczaken. Tijdens het Brugs BierFestival zal Bar Bippa officieel voorgesteld worden aan het grote publiek. Tijdens het weekend van 9 en 10 april kan iedereen komen proeven in BMCC Brugge.