Dries Sanders Dries Sanders. Foto: IF

Bij Indupol International NV wordt de tiende Belgische zonnewagen gebouwd

ARENDONK - Het Innoptus Solar Team start deze week met de bouw van de tiende Belgische zonnewagen. De komende maanden zullen deze (ex)studenten van de KU Leuven voornamelijk terug te vinden zijn in de productiehal van Indupol International NV in Arendonk. Nadien zal de zonnewagen uitvoerig getest worden zodat hij helemaal klaar is voor het wereldkampioenschap in Australië in oktober.

Dries Sanders (23) uit Bonheiden werkt als structureel ingenieur mee aan het ontwerp van de wagen en zal de komende maanden ook helpen bij de productie ervan: “Vorig jaar studeerde ik af als burgerlijk ingenieur maar wilde we wagen aan een avontuurlijk verhaal. Ik solliciteerde en was meer dan tevreden dat ik werd geselecteerd”, klinkt het.

Productie van een zonnewagen

Bij de productie van een hoogtechnologische zonnewagen komt heel wat kijken. De komende vijf maanden zullen de ingenieursstudenten volop bouwen aan de tiende Belgische zonnewagen. Gedurende deze productieperiode gaan ze de structuur van hun zonnewagen produceren die gemaakt wordt van vederlicht carbon. Dries werkte, samen met enkele teamleden, aan dit ontwerp om ervoor te zorgen dat de structuur van de zonnewagen zeker sterk genoeg is. “In de eerste fase van het project heb ik de bottom shell ontworpen. Dit is de onderkant van de wagen. In de komende weken gaan we deze onderkant gaan bouwen uit carbon. Hopelijk ziet hij er in het echt even goed uit als op een computerscherm”, zegt de ingenieur.

Na de productie wordt de zonnewagen geassembleerd en uitgebreid getest om zo volledig klaar te zijn voor het wereldkampioenschap in Australië.

Einddoel

Het einddoel is heel duidelijk. “We willen het wereldkampioenschap in Australië winnen. In september trekken we naar Darwin, waar ze ons verder zullen voorbereiden op de Bridgestone World Solar Challenge, die plaatsvindt van 20 tot 27 oktober. De laatste editie van het wereldkampioenschap vond plaats in 2019. Toen kon het team de eerste plaats bemachtigen.” Met hun nieuwste zonnewagen zullen ze maar liefst 3021 km moeten afleggen doorheen de Australian Outback in de hoop om opnieuw als eerste aan te komen in Adelaide. “Tijdens de challenge in Australië fungeert de bottom shell als bescherming voor de piloot. Dit is tijdens een challenge die zo uitdagend is als de Bridgestone World Solar Challenge natuurlijk onze topprioriteit”, zegt Dries. Concurrentie verwacht hij vooral van twee teams uit Nederland, Japan en van de universiteit van de Michigan State University.