Gwen en Wendy maken ‘de Vlaamse Uber’
Gwen Reynders en Wendy Steukers, 20 jaar lang zaakvoerders van Hasseltse Gele Taxi (HGT), hebben een app ontwikkeld waarmee heel… Lees meer
De ondernemers van het industriegebied aan de Grote Baan in Helchteren dreigen ermee iedere maand de drukke Noord-Zuidverbinding te blokkeren als er niet snel juridische duidelijkheid komt over de aanleg van een nieuwe omleidingsweg en de onteigeningen die daarmee gepaard gaan. Dat laten ze weten na een onderhoud met het Agentschap Wegen en Verkeer, vrijdag.
Het dossier van de Noord-Zuidverbinding, die het noorden van de provincie zonder verkeershinder moet aansluiten op de centrumstad Hasselt, sleept al 30 jaar aan. Maar nu er eindelijk een politieke consensus was over de aanleg van een omleidingsweg (in plaats van een tunnel), schorste de Raad van State eind november opnieuw alle procedures, waardoor het dossier helemaal strop zit. “Dit heeft een enorme impact op onze bedrijven”, zegt Dirk Rutten namens de industriegroep van Helchteren. “Zes jaar geleden is namelijk gezegd dat we mogelijk zullen onteigend worden, maar nu staan we nog altijd nergens. Intussen zijn we verplicht om te investeren om concurrentieel te blijven en te voldoen aan wettelijke verplichtingen. Maar hier krijgen we geen vergunningen voor. Op die manier is onze toekomst en die van alle medewerkers dus penibel. We eisen duidelijkheid.”
En daarom willen de bedrijven actie voeren. “Elke laatste vrijdagochtend van de maand zullen we de Grote Baan in Helchteren blokkeren”, stelt Rutten. “We weten dat zo’n blokkade voor een verkeersinfarct gaat zorgen in heel Limburg. We verontschuldigen ons op voorhand voor het ongemak, maar genieten ook enorm veel sympathie van de bevolking.” Het VKW heeft al aangeboden om met de eisen van de ondernemers naar Vlaams minister Crevits te stappen.
Gwen Reynders en Wendy Steukers, 20 jaar lang zaakvoerders van Hasseltse Gele Taxi (HGT), hebben een app ontwikkeld waarmee heel… Lees meer
Concentra, de Limburgse investeringsmaatschappij rond de familie Baert, neemt een belang in MobilityPlus, een scale-up die slimme laadoplossingen biedt voor… Lees meer
De Limburgse economie kende in 2020 een stevige terugval door de coronacrisis, maar de schade is niet veel groter dan… Lees meer
Aline en Naatje zijn voor geen kleintje vervaard. In volle coronacrisis hebben moeder en dochter hun babywinkel Sucette geopend in… Lees meer
168 in 2019. 120 in 2020. En 79 in 2021. Dat zijn de cijfers van de faillissementen in Limburg voor… Lees meer
Reageer op dit bericht
Graag een reactie plaatsen op dit bericht? Registreer je dan nu op made-in.be
Heb je al een Made in-account?
Klik dan hier om in te loggen