view (1)

Ondernemers met een hoek af: Wannes Vanspranghe (Around Media)

GENT – In het boek Belgium’s Cutting Edge Entrepreneurs zet Eric Kenis 46 Belgische ondernemers in de spotlight, waarvan 22 Oost-Vlaamse kleppers. Kenis ging met elk van hen in op een aantal bijzondere thema’s. Wekelijks geven we onze lezers een exclusieve inkijk in één van deze interviews. Wannes Vanspranghe is één van de oprichters van Around Media. Deze Gentse scale-up maakt visualisatiesoftware voor de vastgoedmarkt met behulp van dezelfde techniek die in de game-industrie gebruikt wordt om fotorealistische beelden te maken.

De 360° en 3D-beelden stellen vastgoedbedrijven in staat om huizen of zelfs grote locaties op een geweldige manier te laten zien aan potentiële kopers en kunnen worden gekoppeld aan een uitgebreide lijst van alle bouwkosten en opties, inclusief meubilair. De software helpt de klanten van Around Media om vastgoed efficiënter te verkopen.

Klaar voor internationalisering

Around Media biedt werk aan 37 mensen en staat aan de rand van internationalisering. Twee van de oorspronkelijke vijf partners zijn nog steeds bij het bedrijf en een derde is lid geworden van het bestuur. Tot nu toe verdrievoudigden ze hun omzet elk jaar, met in 2018 een kleine 1,7 miljoen euro op de teller. Eind vorig jaar haalde Around Media nog 1,25 miljoen euro op om zijn cloudplatform Prompto te lanceren. Na België trekt de scale-up dit jaar ook richting Nederland en het Verenigd Koninkrijk met de opening van een kantoor in Amsterdam en Londen.

Voorkeuren voorspellen

Mede-oprichter Wannes Vanspranghe: "Onze oplossingen kunnen worden gebruikt om huizen te configureren, verschillende materialen te testen, ruimtes te visualiseren en nog veel meer. Wanneer u naar uw lokale interieurwinkel gaat, kiest u een kleur op basis van stalen. De winkel ziet alleen wat u uiteindelijk koopt, waardoor ze geen voorspellingen kunnen doen over uw voorkeuren en gedrag. Wij, aan de andere kant, weten welke kleuren mensen leuk vinden en hoe lang ze kijken naar elk van hen."

Verzamelen van gegevens

"We verzamelen allerlei gegevens tijdens het hele aankoopproces van een huis. Maakt dat ons een gegevensbedrijf? Niet helemaal. Of toch niet alleen een gegevensbedrijf. Ja, we hebben verschillende datawetenschappers ingehuurd, maar als het erop aankomt, hangt ons bedrijfsmodel niet alleen af ​​van data. Zo verkopen we ook volop software licenties aan makelaars, architecten en bouwbedrijven."

Uniek traject

"De weg die we afgelegd hebben is op zijn minst gezegd merkwaardig. We kozen niet zoals andere bedrijven om een minimaal levensvatbaar product te ontwikkelen om 500.000 of 1.000.000 euro op te halen en vervolgens van daaruit verder te werken. We omzeilden dat hele proces en richtten ons vanaf het begin op betalende klanten."

"Er zijn hier en daar marketingbureaus die virtual reality en 3D-projecten creëren en dat is indrukwekkend, maar we wilden meer doen. Wij zijn een softwarebedrijf. Bureaus kunnen werken voor meubelbedrijven of grote aannemers, maar nooit voor beide. Wij combineren al deze partijen en creëerden een tool die iedereen ten goede komt. Het stroomlijnt het hele proces, helpt bedrijven hun klanten beter te begrijpen en levert hen onderweg extra winst op."

Lees het vervolg van dit interview in het boek ‘Belgium’s Cutting Edge Entrepreneurs’ van Eric Kenis. De vorige artikels uit de reeks gemist? Ontdek hier alle interviews.