bakkerij heidi Foto: De Fotograaf

Geert (53) was een van de allereerste bakkers met webshop, nu gaat hij digitaal nog een stapje verder

Geert Vanderheyden (53) van Bakkerij Heidi in Sint-Katherina-Lombeek blijft innoveren. Nadat hij zo’n twaalf jaar geleden als een van de eerste warme bakkers in de regio een webshop lanceerde, pakt Geert nu als pionier uit met een eigen app.

“In de tijd dat ik mijn webshop opstartte, werd er nog wat lacherig over gedaan. Waarom is dat toch nodig, vroegen velen in de bakkerijwereld zich af”, weet Geert Vanderheyden nog goed. “Maar nu zoveel jaar later, en zeker sinds de coronacrisis, stel ik vast dat er velen mee op de digitale kar zijn gesprongen.”

Datzelfde lacherig gevoel ervaart Geert nu trouwens ook sinds de bakker recent zijn eigen app lanceerde. “Maar wij geloven resoluut in de vooruitgang en willen het via dergelijke innovaties onze klanten zo eenvoudig mogelijk maken. Het gaat bovendien om een win-win situatie. Bestellen kan nog vlotter, en wij kunnen onze klanten nog beter en directer bereiken.”

Daarmee doelt Geert onder meer op de pushberichten die gemakkelijk via de app gestuurd kunnen worden. “Al is het zeker niet de bedoeling om de gebruikers te spammen of te bombarderen met berichten”, zegt de bakker. “Het kan onder meer om een bestelreminder gaan, of een speciale actie specifiek voor de app-gebruikers.”

Downloads

Dat de app een goede investering is, bewijzen alvast de eerste cijfers. “Op een tweetal weken werd onze app al meer dan 550 keer gedownload via de App Store en de Play Store. En de teller loopt op”, zegt Geert. “Een succes dat ik niet verwacht had, maar waar ik stiekem wel op hoopte.”

De bakker laat voor alle duidelijk weten dat de ‘gewone’ webshop actief blijft en bestellen per telefoon ook nog steeds kan. “We beseffen maar al te goed dat lang niet iedereen al mee is met de nieuwste technologieën. En uiteraard kunnen klanten ook gewoon langskomen in de bakkerij”, zegt Geert. “Maar zij zullen over het algemeen wel minder keuze hebben. Een bewuste keuze, om aan het einde van de dag zo weinig mogelijk te moeten weggooien. Dat is zowel ecologisch als economisch onverantwoord.”

Supermarkten

Geert, die ook oprichter en bezieler is van de vzw Bakkers voor Bakkers vzw, hoopt dat er veel collega’s zijn voorbeeld zullen volgen en ook investeren in een eigen app. “Het de klant nog gemakkelijker maken, is weer een innovatie waarmee wij als warme bakker een stapje voor zijn in de zware concurrentiestrijd tegen de supermarkten”, sluit hij af.