Het_Belgische_startuplandschap-300×300-4

Boek over en voor starters

Het_Belgische_startuplandschap

Bij uitgeverij die Keure is zopas een boek gepubliceerd over het Belgische start-up landschap. Het werk brengt een overzicht en een analyse van de hele thematiek. Auteur is Omar Mohout van Sirris, een organisatie die bedrijven ondersteuning biedt om technologische innovaties uit te werken. Mohout is ook professor ondernemerschap aan de Antwerp Management School, en als dusdanig erg begaan met het reilen en zeilen van de Belgische start-up scène.
De auteur stelt de vraag of start-ups een hype of een blijvend fenomeen zijn die de traditionele bedrijfsmodellen onder druk zetten? Zijn conclusie is formeel: start-ups zijn geen hype of trend. De maatschappij is de laatste decennia ingrijpend veranderd, nu het internet de voornaamste publieke ruimte geworden is om elkaar te ontmoeten en dus ook om business te doen. Bedrijfsmodellen en markten zijn compleet overhoop gehaald. De echte vraag die bedrijven zich volgens Mohout moeten stellen, is hoe ze voldoende schaalbaar kunnen worden. Het antwoord leidt onvermijdelijk tot disruptie, innovatie en een digitale strategie.

Belgische tech start-ups haalden in 2015 al 200 miljoen euro aan risicokapitaal op. Maar dat bedrag zou volgens de auteur nog een stuk hoger moeten liggen.  Volgens Omar Mohout wordt het belang van jonge ondernemingen door niemand betwist maar worden start-ups worden vaak beknot door kapitaalgebrek en een vaak achterhaald wettelijk kader. België moet zich dus dringend aanpassen aan de nieuwe economie, want in de digitale wereld geldt een powerlaw met een echte “winner-takes-it-all”-mentaliteit. (KC/GD)