bombardier brugge 2

Bombardier Brugge ruilt Canadees paspoort voor Frans paspoort

BRUGGE - Wat al een tijdje in de lucht hing, is nu ook effectief geworden. De Franse groep Alstom heeft de spoordivisie van Bombardier gekocht, dat zoals bekend ook een belangrijke fabriek heeft in Brugge, waar trein- en tramstellen worden gemaakt. Aan de deal zou een prijskaartje hangen van 5,3 miljard euro. Alstom wordt nu wereldwijd de op één na belangrijkste speler van de sector.

In februari van dit jaar gaf Alstom zijn intentie al te kennen via een bindend bod. De Europese instanties moesten het licht eerst op groen zetten. Financieel gaapt er een kloof tussen beide groepen: Alstom doet het goed tot zeer goed, Bombardier zwak tot zeer zwak. Bij Bombardier in Brugge werken bijna 400 mensen. De vakbonden hadden eerder dit jaar al positief gereageerd op het Franse bod.

Het probleem van Bombardier is niet het orderboek, want dat is wereldwijd zeer goed gevuld met 33 miljard euro in portfolio. Ook Bombardier Brugge mag op vlak van bestellingen niet echt klagen. Maar er heerst ook al jaren onzekerheid door weinig stabiele financiële resultaten. Bombardier werd in de jaren tachtig eigenaar van het vroegere Brugeoise-et-Nivelles dat in eigen land een hele reputatie had opgebouwd. In Brugge worden trein- en tramstellen gemaakt.

Alstom is bekend met ons land. In Charleroi stelt het ruim duizend mensen tewerk in twee competentiecentra: één voor signalisatiesystemen en één in tractiesystemen voor rollend materieel. Er kan duidelijk synergie bestaan tussen Charleroi en Brugge. Alstom liet eerder bij monde van CEO Henri Poupart-Lafarge al verstaan dat er niet moet gevreesd worden voor banenverlies. De Alstom-topman zei toen ook dat er in sommige fabrieken wel enkele gerichte aanpassingen' nodig zullen zijn.