bombardier brugge 2

Franse groep Alstom wil toekomst Bombardier Brugge verzekeren

BRUGGE - Alstom heeft een bod uitgebracht op de transportdivisie van de Canadese maatschappij Bombardier. Financieel gaapt er een kloof tussen beide groepen: Alstom doet het goed tot zeer goed, Bombardier zwak tot zeer zwak. Bij Bombardier in Brugge werken circa 300 mensen. De vakbonden hebben al positief gereageerd.

Het probleem van Bombardier is niet het orderboek, want dat is wereldwijd zeer goed gevuld met 33 miljard euro in portfolio. Ook Bombardier Brugge mag op vlak van bestellingen niet echt klagen. Maar er heerst ook al jaren onzekerheid door weinig stabiele financiële resultaten. Bombardier werd in de jaren tachtig eigenaar van het vroegere Brugeoise-et-Nivelles dat in eigen land een hele reputatie had opgebouwd. In Brugge worden trein- en tramstellen gemaakt.

Alstom is bekend met ons land. In Charleroi stelt het ruim duizend mensen tewerk in twee competentiecentra: één voor signalisatiesystemen en één in tractiesystemen voor rollend materieel. Er kan duidelijk synergie bestaan tussen Charleroi en Brugge. Naar verwachting kan de hele deal pas klaar zijn begin 2021. Probleem is onder meer dat de Europese mededingingsautoriteiten het licht nog op groen moeten zetten en dat is lang niet zeker. Reden: de beide bedrijven samen zouden wel eens een te dominante positie kunnen innemen wat dan weer nefast is voor de concurrentie.

Geen jobverlies

Als de overname toch doorgaat, dan moet er niet gevreesd worden voor banenverlies, zo heeft de topman van Alstom laten verstaan. "Er is bij deze overname helemaal geen sprake van herstructureringen of een bedreiging van werkgelegenheid, integendeel", aldus CEO Henri Poupart-Lafarge. "Het gaat niet om een defensieve fusie om synergieën te creëren en kosten te besparen door herstructureringen, het is een offensieve fusie in een groeimarkt." De Alstom-topman zei wel dat er in sommige fabrieken enkele gerichte aanpassingen' nodig zullen zijn.