E3 2022 definitief

Harelbeekse wielermonument E3 Saxo Bank Classic voelt zich zoals de bedrijven die steun verlenen: nooit te oud om er voor te gaan

HARELBEKE - De dynamische organisator van de E3 Saxo Bank Classic, heeft zijn wielermonument (dit jaar op 25 maart) officieel voorgesteld en ook de traditionele communicatie banner - altijd een specialleke - ontvouwd. De Harelbeekse koers telt 65 lentes en prijst zich met de woorden van Jacques Coussens gelukkig dat de sponsorende bedrijven - hoofdzakelijk bedrijven 'Made in West-Vlaanderen' - in de voorbije twee crisisjaren ook trouw zijn gebleven.    

"Op je 65e ben je hoegenaamd niet te oud om ondernemend te zijn", zegt Jacques Coussens (65). En die gedachte inspireerde hem om zijn 65-jarige koers ook eeuwig jong te noemen. De slogan onder de nieuwe banner zegt waar het op slaat: Nooit te oud voor de koers in Harelbeke. Op de foto prijkt de dit jaar eveneens 65 geworden wielercommentator Michel Wuyts achter een rollator die voor de gelegenheid het stuur van een koersfiets meekreeg.

Coussens meent het ook waar hij stelt dat beleidsmakers eens moeten begrijpen dat mensen van 65 of meer, die willen actief blijven, ook de gelegenheid daartoe moeten krijgen en vooral niet mogen afgeschreven worden in de maatschappij of in het werkveld. "Ervaring en knowhow doorgeven aan de jeugd is toch essentieel voor elke onderneming", zei Coussens. Een HR-statement dat kan tellen.

Met dank aan de bedrijven     

Jacques Coussens verheelt het als organisator ook niet: zonder sponsorende bedrijven en de daarmee gepaard gaande VIP-pakketten, zou het organiseren van een professionele wielerkoers - Harelbeke is de laatste onafhankelijk gebleven koers van alle grote klassiekers - bijzonder moeilijk vallen. In het organisatiecomité en het bestuur dat hem omringt hebben vooraanstaande West-Vlaamse ondernemers al jarenlang een plaatsje gekregen.

Bij die trouwe sponsors, en naast hoofdmaecenas Saxo Bank, heel wat bekende West-Vlaamse namen: Group Vandecasteele, G&V, Dedeyne, Brouwerij De Brabandere, Waelkens, Boplan en Agristo. Ook de Harelbeekse middenstand, vertegenwoordigd door het Handelscomité, draagt zijn steentje bij tot het welslagen van de wielerhoogdag.

Guy Hannosette wist namens Group Vandecasteele te melden dat de bedrijfswereld reeds 3.150 package deals heeft afgenomen om in marge van de koers een unieke sportieve netwerkbeleving aan te bieden aan hun klanten, leveranciers, eigen medewerkers of relaties. Boplan komt met nieuw ontworpen veiligheidspalen langs de weg van het 201 kilometer lange parcours. Agristo biedt naar goede gewoonte 500 pakjes friet gratis aan tijdens de koers. En G&V pakt dit jaar uit met een Caps Hero-trofee, die in samenspraak met het publiek de meest strijdlustige renner zal belonen.

Nog dit: de banner die steevast ontspruit uit de geest van Jacques Coussens, wordt jaar na jaar kant-en-klaar gemaakt door de  Harelbeekse kmo  C-Design van de dynamische Jan Pauwels en zijn team.