© Pictures by Maikel Cozijns // www.redix.be © Pictures by Maikel Cozijns // www.redix.be

Lannoo publiceert de nieuwe hersenspinsels van ’trendwatcher’ Herman Konings

TIELT - Bij uitgeverij Lannoo is het zevende boek verschenen van trendwatcher Herman Konings. Recent kwam Konings zijn altijd bevlogen en goed gefundeerde visies op mens en maatschappij voorstellen in Kortrijk. Hij deed dat op uitnodiging van ondernemers Klaas Fremaut (ex-Focus Advertising) die zichzelf een 'fan' noemt van het kathedraal denken van Konings. 

In zijn nieuwe (zevende) boek ‘Gap the Mind’ gaat hij vooral in op tien krachtlijnen – zelf noemt hij het beschavingsprocessen – die het begin van deze eeuw domineren, zoals daar zijn: duurzaamheid, gezondheid, bescherming, kennis, digitalisering, urbanisering, globalisering, individualisering en ID-shift.

Wie beschaving zegt, denkt daar bijna automatische vooruitgang bij. Dat is deels een misvatting, vindt Konings. Dat we paard en kar ingeruild hebben voor computergestuurde automobielen, mag bijvoorbeeld niet doen vergeten dat er nog altijd duizenden en duizenden verkeerslachtoffers vallen, en dat Koning Auto bijvoorbeeld ook een niet te onderschatten milieutol eist. Op economisch vlak merkt de auteur op dat de wereld van morgen wordt gekenmerkt door materiaalarmoede. Als, zoals de Verenigde Naties voorpellen, de wereldbevolking in 2020 zal flirten met de grens van tien miljard mensen, hebben de natuurlijke rijkdommen van bijna drie planeten nodig om de huidige levensstijl onverminderd verder te zetten. Mission impossible dus. Gevolg: wat vandaag wordt gebruikt om producten te maken om de huidige globale economie te voeden, zal opnieuw moeten geïnterpreteerd worden. De hype rond de circulaire economie komt dan ook niet uit de lucht gevallen, maar er zal meer en veel meer nodig zijn. De lokroep naar meer ecologisch verantwoorde middelen maakt de uitdaging nog groter maar ook nog moeilijker. Influencers zullen daarbij ook een rol spelen, zij het meer en meer in samenspraak met andere instanties en niet langer en alleen vanuit een eigen toren.

Zout op elke slak

Herman Konings slaagt er traditioneel in op elk slak zout te leggen en dat is nu niet anders. Maar hij doet dat altijd op basis van facts & figures en wetenschappelijk onderzoek, en dat maakt zijn inzichten net belangwekkender. In de ondernemerswereld ziet hij een grote rol weggelegd voor artificiële intelligentie, maar ook voor steeds slimmer wordende medewerkers uit de meest diverse achtergrond. Diversiteit als meerwaarde. Hij roept bedrijfsleiders ook op om steeds ethischer te handelen en de intermenselijke relaties – in huis of buitenhuis met de klant - vooral niet te veronachtzamen.

Veel interesse gaat per definitie ook uit naar zijn analyse van de corona pandemie, voor, tijdens en na. Konings stelt onder meer vast dat ‘terug naar de natuur’ en ‘terug naar de ware ziel der dingen’ in opmars zijn en mensen en bedrijven aanzetten tot jawel ….change.

foto: Klaas Fremaut, Herman Konings en Karel Cambien (Made in West-Vlaanderen)