Barias foto CEO definitief

Roeselaarse verpakkingsspecialist Barias realiseert doorbraak in de luchtvaartsector

ROESELARE - Met de versoepelingen van de coronamaatregelen breekt ook een nieuw reistijdperk aan.  De impact van de pandemie heeft ook cateringbedrijven voor de luchtvaart ertoe aangezet zich te heroriënteren, met een aangepast, coronaproof productgamma als resultaat. Daarbij kwam de expertise van verpakkingsspecialist Barias als geroepen. Barias is het nichebedrijf van CEO Chris Mullie. 

Airline cateringbedrijven wereldwijd bereiden zich voor op het vliegverkeer post-corona. Ook al versoepelen de maatregelen geleidelijk aan, een nieuwe manier van reizen tekent zich af aan de horizon. Veel cateringbedrijven willen daar handig op inspelen, met een aangepast productgamma dat volledig coronaveilig is.  Hiervoor bleek Barias de geschikte partij. Met meer dan 17 jaar ervaring in de verpakkingsindustrie levert Barias de nodige expertise en kwaliteit die ook in de vliegtuigsector vereist is.

Samen met Barias ontwikkelden diverse airline cateringbedrijven volop nieuwe toepassingen, als antwoord op deze specifieke uitdaging.  Zo vind je binnenkort aan boord van gekende luchtvaartmaatschappijen zoals Brussels Airlines, Delta Airlines, KLM, Air France, producten die verpakt werden bij Barias.

Andere mindset bij reizigers

Dat de pandemie diepe wonden sloeg in diverse sectoren, is ondertussen algemeen geweten. De reissector gaat door een van de diepste crisissen in zijn bestaan. Met het uitzicht op meer bewegingsvrijheid stoomt de luchtvaartwereld zich klaar voor de grootschalige heropstart van internationale vluchten. Alle spelers zijn ervan overtuigd dat reizen in de toekomst toch anders zal verlopen dan voorheen, met onder andere meer aandacht voor veiligheid en volksgezondheid. Zelfs met de huidige vaccinatiecampagnes. Bovendien is er een duidelijke shift in de mindset voelbaar bij de bevolking. Het antwoord op deze problematiek is het aanbieden van meer individuele verpakkingen en mix-producten.

Voeding moet voortaan individueel verpakt worden. Zo geldt dit ook voor de broodjes, die typisch bij een warme maaltijd of ontbijt worden aangeboden. Opdat het cabinepersoneel de broodjes individueel kan opwarmen en serveren, zonder het voedsel aan te raken, is een speciale, ovenbestendige foliezak nodig. Barias ontwikkelde deze in samenwerking met één van zijn klanten.  Van de selectie van de juiste folie en het gebruik van hittebestendige inkt voor het opschrift tot het perfecte formaat en het eigenlijk verpakken van de broodjes.

Mix-verpakking

Een andere R&D-ontwikkeling richt zich meer op het aanbod zelf. Op veel vluchten zal voortaan een mix-verpakking beschikbaar zijn met een combinatie van snacks. Barias staat ook hier in voor de herverpakking van deze tussendoortjes. Het R&D-team analyseert en beveelt een bepaalde verpakkingsgrootte en -type aan, die past bij de noden van personeel en consument op een vliegtuig.

Bij Barias werden al verschillende test-runs uitgeprobeerd voor nieuwe concepten. Samen met de airline sector stellen ze alles in het werk zodat consumenten snel terug met plezier kunnen genieten van coronaveilige voeding op hun vlucht.