roularta bouckaert

Roularta wordt in Nederland de op één na grootste uitgever van magazines na overname van WPG Media

ROESELARE - Roularta Media Group NV neemt via zijn (100%) Nederlandse dochteronderneming, Roularta Media Nederland BV, alle aandelen over van WPG Media, de magazine-afdeling van (en 100% dochteronderneming van) WPG Uitgevers BV. Dat laat CEO Xavier Bouckaert weten via een persbericht. Met deze overname wordt Roularta Media Group eigenaar van drie toonaangevende magazinemerken in het mindfullness-segment in Nederland. Het overgenomen Nederlandse bedrijf is goed voor een omzet van circa 12 miljoen euro en stelt 35 werknemers in voltijdse equivalenten (FTE) in dienst.

Samen met de andere 25 magazinemerken die Roularta Media Group al in portefeuille had in Nederland via haar dochteronderneming Roularta Media Nederland (o.a. EW, Plus Magazine, Landleven, Beleggersbelangen, Truckstar, Delicious en hun talrijke line extensions) versterkt de groep zijn marktpositie als de op één na grootste uitgever van magazinemerken in Nederland. De B2C-inkomsten van de nieuwe Nederlandse merken vertegenwoordigen meer dan 90% van de totale inkomsten. "Het businessmodel van Roularta Media Group blijft dus verschuiven van B2B- naar B2C-inkomsten", zegt CEO Xavier Bouckaert in een reactie.

De overeenkomst met betrekking tot de overdracht van alle aandelen van WPG Media werd op 22 september ondertekend onder voorbehoud van (i) het goedkeurend advies van de Ondernemingsraad van Roularta Media Nederland en (ii) de instemming van de Centrale Ondernemingsraad van WPG.

Uiteenlopend aanbod

De overgenomen magazinemerken en bijhorende nevenactiviteiten uit het portfolio van WPG Media zijn:

  1. Happinez, al twintig jaar het grootste merk in Nederland op het gebied van spiritualiteit en geluk. Het bereikt maandelijks via het magazine en de digitale kanalen meer dan 1 miljoen mensen. Liefhebbers kunnen tevens terecht bij een mooi uitgebouwde webshop voor mindfullnessartikelen. Happinez wordt via licenties ook in Frankrijk en Duitsland uitgegeven.
  2. Yoga by Happinez, het merk voor liefhebbers van yoga en een gezonde lifestyle. Met een online platform met meer dan 400 yoga-, meditatie- en pilateslessen en het bekende Yoga Magazine dat vier keer per jaar verschijnt, bereikt Yoga by Happinez maandelijks ruim 75.000 lezers en heeft het merk meer dan 18.000 betalende leden.
  3. Psychologie Magazine, een maandblad dat wetenschappelijke inzichten uit de psychologie voor iedereen toegankelijk, begrijpelijk en toepasbaar in het dagelijks leven maakt. Het platform Psychologiemagazine.nl biedt informatie, inspiratie, herkenning en duiding voor mentale gezondheid en een leven lang groeien. Via de trainingen van Psychologie Academy kan men er ook life skills trainen of een coach vinden. Psychologie Magazine bereikt maandelijks via de digitale kanalen en het magazine rond de 800.000 mensen.