Starter in de kijker: Optalis probeert overheadkosten te beperken

Optalis

Begin dit jaar startte Benoit Leterme zijn bedrijf in een niche en hij telt inmiddels al ruim vijftig klanten. Met zijn start-up Optalis (Marke) probeert hij KMO’s naar behoren bij te staan om hun overheadkosten te analyseren. Reeds in het begin van de jaren tachtig ontwikkelden zich bureaus die zich professioneel richtten op de verlaging en de optimalisering van niet-strategische uitgaven. Het idee, aanvankelijk vooropgesteld voor bedrijven in moeilijkheden, slaat aan bij de volledige privésector.De basisidee daarbij is dat het eenvoudiger is om uitgaven te optimaliseren dan meer omzet te halen. "We hebben het over kostenposten als energie, telecom, verzekeringen en veel meer," zegt de jonge zaakvoerder. "Met de huidige tarieven zijn bedrijven vaak niet concurrentieel en is een besparingsanalyse een goede zaak."

Optalis maakt toepassing van een  “No Cure, No Pay”-policy. Er zullen dus geen kosten in rekening gebracht worden zolang er geen substantieel bedrag bespaard kan worden. KMO’s zijn op zoek naar een praktische ondersteuning, niet naar een extra kost. De optimalisatie heeft behoefte aan tijd en deskundigheid en dat is wat Optalis wil bieden.  Zo blijft de klant-bedrijfsleider in staat zich te concentreren op andere initiatieven, die zich samen kunnen uiten in een verhoging van de winstmarges, efficiëntie en investeringen. Tevens wenst Optalis de nadruk te leggen op het behoud van de dienstverlening die door de leveranciers wordt aangeleverd. Optalis richt zich zowel op particulieren (met een groter verbruik als we kijken naar energie) en bedrijven (voornamelijk kmo's). De meeste klanten komen nu uit West & Oost-Vlaanderen. Benoit Leterme, zoon van advocaat Bernard Leterme,  is afkomstig uit Kortrijk, maar de familie heeft zijn roots in het Ieperse (geen rechtstreekse familie van Yves Leterme). (KC)