Wallenius Zeebrugge

Wallenius Wilhelmsen wil verdubbelen in Zeebrugge

ZEEBRUGGE - Dat Zeebrugge de grootste haven ter wereld is voor de overslag van auto's (vorig jaar goed voor 3,45 miljoen nieuwe wagens) is bekend. Eén van de belangrijkste aan- en vervoerders van al dat materiaal op vier wielen, is de Scandinavische multinational Wallenius Wilhelmsen, dat nu met forse uitbreidingsplannen rondloopt in Zeebrugge. Het bevestigt allen maar de status van de West-Vlaamse autohaven.

Het Zweeds-Noorse concern Wallenius Wilhelmsen (WW) is een gigant. De groep heeft 130 roroschepen om  per autoschip zo'n 8.000 wagens te verschepen en is daarmee de  nummer één in de sector, in Zeebrugge op de voet gevolgd door ICO.

Op de site van WW Zeebrugge staan ruw geschat 15.000 auto's te wachten op hun finale bestemming. Honderden arbeiders en bedienden draaien dagelijks op volle toeren. Dit alles op een terminal die momenteel 50 hectare beslaat. Maar de business is growing and growing en dus moet er iets gebeuren, zo laat het bedrijf weten in de Standaard. De ambities is groot. De groep mikt nu op een verdubbeling van zijn capaciteit in Zeebrugge: van 50 naar 100 hectare.

Bij Wallenius Wilhelmsen worden de troeven van Zeebrugge op een rijtje gezet en die vallen zonder onderscheid positief uit: bijzonder centraal gelegen (op 700 kilometer rond Zeebrugge bereik je twee derde van de West-Europese consumenten), het is een zeehaven (geen haven waar je zoals in Antwerpen eerst een waterloop moet opvaren) en vanuit Zeebrugge vertrekken er tal van scheepsverbindingen naar andere Europese bestemmingen. Finaal is Zeebrugge (anders dan het Duitse Bremersrhaven) zowel een invoer- als uitvoerhaven voor auto's.