Les Artisans belges

West-Vlaamse bedrijven promoten gezamenlijk hun vakkennis op de Noord-Franse markt

KORTRIJK - Met een gerichte marketing- en communicatiecampagne in Noord-Frankrijk onder de hippe noemer 'Les Artisans Belges' , trekken (voorlopig) zeven West-Vlaamse kmo's als één blok naar Noord-Frankrijk, in de hoop er een commerciële doorbraak te realiseren. Het is bekend: de West-Vlaamse knowhow is nog te weinig bekend over de grens, maar Fransen die ze ontdekken, weten ze danig naar waarde te schatten. Binnen de ad hoc organisatie 'Les Artisans Belges' is nog ruimte voor andere bedrijven om zich aan te sluiten. Met een beoogde numerus clausus van 15. 

Unieke handelszaken van bij ons, die met hun kwaliteit en vakmanschap het hart van de Franse klant willen veroveren. Dat is in één zin waar ‘Les Artisans Belges’ voor staat. Het initiatief komt van Mex United, een Kortrijks marketingbureau dat van haar klanten steeds vaker de vraag kreeg om hun verzorgingsgebied uit te breiden naar de Franse regio.

Volgens Kurt Ostyn (Mex United) leeft de vraag om de Franse markt actiever te bewerken, al heel lang. "Het aangrenzende departement Le Nord alleen al telt evenveel inwoners als West- en Oost-Vlaanderen samen", zegt Ostyn. "Dat is verleidelijk natuurlijk. Helaas is de Franse regio absoluut niet te vergelijken met Vlaanderen. De taal, de markt, de communicatie, de beleving… alles is anders. Dat maakt het moeilijk en interessant tegelijk. Ondertussen bouwden we een zeer goede samenwerking op met het CCFBL (Chambre de Commerce Franco-Belge) en het FIT. De uitvalsbasis voor Les Artisans Belges bevindt zich trouwens zeer bewust bij hen in Rijsel zodat we tegemoet kunnen komen aan het chauvinistisch karakter van onze Franse buren.

Het ‘Oneerlijk Voordeel’ van onze unieke handelszaken uitspelen

Ca n’existe pas chez nous!”, is een uitspraak die heel wat Vlaamse handelszaken van Franse klanten te horen krijgen bij het zien van de hoogstaande winkelinrichting en de persoonlijke service en beleving. "De vele ketens en geranten in Frankrijk kunnen nooit concurreren met de familiale, warm-menselijke aanpak van onze familiebedrijven", aldus nog Kurt Ostyn. "Die troef moet je dus keihard uitspelen door er een ‘oneerlijk voordeel’ van te maken.  Maar dat kan je als lokale handelaar haast niet op jouw eentje. Dus gingen we -naast onze eigen klanten- ook op zoek naar gelijkgestemde handelszaken die beantwoordden aan 5 criteria: bewezen vakmanschap (geen start-ups), familiaal karakter, unieke showroom, mooie referenties en Franstalige service."

Les Artisans Belges mikt op 15 complementaire leden. Kwestie van de aandacht netjes te kunnen verdelen. De selectie van de deelnemende bedrijven is nog aan de gang. Deze kmo's hebben al hun toezegging gedaan om toe te treden tot het netwerk: Ergodôme (ergonomie op maat), Renatex  (raamdecoratie) en Taelman (retailer) uit Kortrijk, De Bosbeke (massief eiken vakmanschap) uit Ingelmunster, en Ostyn (Home & Outdoor Extensions) uit Dottenijs, vroeger bekend als Veranclassic.

In juni starten Les Artisans Belges (www.artisansbelges.fr) hun Franse charmeoffensief met een persmoment, website, tal van sociale media acties, een (pers)fotoboek en nog veel meer…

foto: Peter Vanwynsberghe (Renatex), Kurt Ostyn (Mex United), Yvan en Laurens Ostyn (Ostyn), Kris en Andy Callewaert (De Bosbeke) en Aziliz Divoux (Les Artisans Belges).

info: Bedrijven die de ambitie hebben om toe te treden tot Les Artisans Belges of marketing ondersteuning willen om de Franse markt (beter) te bewerken kunnen contact opnemen met Mex United: kurt@mexunited.be