LaBel-campagnefoto

West-Vlaamse lederbedrijf en handtassenmerk La&Bel droomt van groei

GISTEL - Het West-Vlaamse (Gistel) fashion brand La&Bel ontwerpt handtassen, smartphonetasjes, zonnebrildozen en laptoptassen. Met één opvallende constante: de typische La&Bel-knoop. Vorige maand lanceerde de onderneming een crowdfunding campagne via het Gentse investeringsplatform WinWinner. “Met het opgehaalde geld willen we investeren in onze tweede collectie en in twee pop-up vestigingen,” aldus cofounders Karen Ooms en Louise Noelmans.

Founders van La&Bel zijn de West-Vlaamse Karen Ooms en de Antwerpse Louise Noelmans. Ze zetten voor hun La&Bel-producten in op hoogwaardige materialen. Zo kiezen ze voor kalfs-, zalm- en piracuruleer. “Die laatste is een ontzagwekkende Zuid-Amerikaanse vis, te vinden in de wateren van het Amazonegebied,” licht Karen toe. “Hierbij werken we met leveranciers die voldoen aan strenge normen, zodat de lokale vissersfamilies en de natuurlijke omgeving beschermd worden.”

Louise en Karen beogen multifunctionaliteit, tijdloos- en veelzijdigheid met hun producten. Daarnaast is ook duurzaamheid een pijler waarop ze hun merk hebben gebouwd: de gebruikte visleersoorten vormen een restproduct van de voedselketen. Op die manier waardeert het merk visleer op tot een volwaardig fashion-accessoire: “De structuur van dit leer geeft de tassen een zeer aparte, exclusieve look", aldus Karen Ooms. "Het gebruik van zalmleer is nog zeldzaam en piracuru-leer is zelfs quasi uniek in Europa.”

Het zit ‘m in de knoop

Als eyecatcher is er de La&Bel-knoop, die in elk ontwerp terugkomt. “Onze gepatenteerde knoop symboliseert de eeuwige band of verbintenis tussen vrienden, ouders en kind of geliefden", analyseert Louise het verhaal achter het logo. "Tegelijkertijd portretteert de knoop ook de kracht, de waarde en duurzaamheid waar we met La&Bel voor willen staan. Niet alleen voor onze accessoires, maar ook van ons ondernemerschap,” aldus Louise.

Elk accessoire wordt overigens vakkundig geassembleerd in een Andalusisch atelier. “Elk item dat we op de markt brengen, is gemaakt door professionele ambachtslui", aldus de beide dames. "Dit maakt elk product subtiel anders en uniek.”

Nieuwe collectie

La&Bel lanceerde zopas haar tweede collectie, en de grotere productie is nog volop bezig. Die tweede collectie willen Karen en Louise promoten door pop-up vestigingen te openen. “Die plannen vereisen natuurlijk investeringen,” vertelt Louise. “Daarom hebben we in oktober een crowdfunding campagne gelanceerd via het Gentse investeringsplatform WinWinner. Met het opgehaalde geld willen we onze groeiplannen in een stroomversnelling brengen.”

De teller van de crowdfunding campagne van La&Bel staat momenteel op 19.000 euro. Investeren kan nog tot en met 14 december 2021. Alle info over de campagne vind je op het WinWinner-platform.