luc jeurissen trixxo

De Klare Kijk van… Luc Jeurissen: “Angst verlamt je daadkracht”

De klare kijk van Limburgse topondernemers op corona. Zo heet onze reeks die we 5 weken na elkaar zullen brengen. Aflevering 4: Luc Jeurissen (Trixxo, Hoeselt)
“Tijdens de top van de coronacrisis was het hier alle hens aan dek. Ik stond dag en nacht mee in de vuurlinie om zo snel mogelijk alle beschermingsmiddelen voor onze mensen te voorzien. Dat de kapitein de leiding nam om het schip door het woelige water te loodsen, gaf onze mensen vertrouwen en wakkerde de teamgeest aan. Anderen waren te verlamd door angst om mee aan de kar te trekken. Van hen hebben we jammer genoeg afscheid moeten nemen.”

Luc Jeurissen, eigenaar en CEO van bedrijvengroep Trixxo, neemt geen blad voor de mond. Hij noemt man en paard, ook als het over de coronacrisis gaat. Het is een stijl die hem als ondernemer typeert: recht door zee, en dat werpt zijn vruchten af. Want met meer dan 8.000 werknemers is Trixxo één van de grootste werkgevers in Limburg en ver daarbuiten. Jeurissen blijft razend ambitieus, al moeten de vooropgestelde doelstellingen even de koelkast in. Inderdaad, door die verdomde corona.

“Geen dividenden”

“In onze afdeling voor huishoudhulp zijn we in één klap van 150 miljoen omzet naar 0 teruggevallen”, zegt hij. “Dat de impact enorm was, mag je een understatement noemen. Gelukkig hadden we nog onze uitzendactiviteiten, die weliswaar ook een pandoering van zo’n 50 procent hebben gekregen. Maar zo konden we toch nog een beetje cash genereren. Voor het overige moesten we beroep doen op de buffer die we de afgelopen jaren zorgvuldig hebben opgebouwd. Dat we nog nooit dividenden hebben uitgekeerd en alle winst opnieuw in de zaak hebben gestopt, heeft ons nu financieel door het dal geholpen.”

“Meer teamgeest”

Volgens Luc Jeurissen is het verschil gemaakt door de snelheid waarmee de bedrijven op de corona-uitbraak gereageerd hebben. “Wij hebben van de eerste seconde de koe bij de horens gevat om zo veilig mogelijk aan de slag te kunnen blijven”, zegt hij. “We zijn direct onze eigen koers gaan varen en hebben echt niet afgewacht tot er richtlijnen of maatregelen werden uitgevaardigd. Met het management-team hebben we honderden telefoontjes gedaan om mondmaskers, handgels, plexiwanden en andere beschermingsmiddelen te bestellen. Het was even alle hens aan dek. Zelfs in het weekend staken we de handen uit de mouwen om veiligheidspakketten voor onze medewerkers samen te stellen. Die samenwerking heeft het team dichter bij elkaar gebracht.”

“Afscheid nemen”

Luc Jeurissen liet zich daarbij zelf niet onbetuigd. “Ik vond het mijn verantwoordelijkheid om het voortouw te nemen en zelf daadkracht te tonen. Je ziet dat het vertrouwen groeit als de kapitein in moeilijke tijden weet waar het schip naartoe moet. Dat geeft borging aan de medewerkers en motiveert hen om mee aan de kar te trekken. Anderzijds zijn er helaas ook een aantal mensen geweest die passief bleven toekijken hoe anderen de kastanjes uit het vuur gingen halen. Zij bleven verlamd door angst, ondanks alle draconische veiligheidsmaatregelen die we genomen hebben. En dat kan niet blijven duren op het moment dat je alle soldaten nodig hebt om de strijd aan te gaan. We waren dan ook -na vele constructieve pogingen- genoodzaakt om afscheid te nemen van enkele collega’s. De tegenstelling in mensen waar je op kunt rekenen, is door corona duidelijk geworden.”

“Thuiswerk kan geen norm worden”

Of de strategie heeft gewerkt? “Het is moeilijk te zeggen wat de toekomst gaat geven. We moeten er alles aan doen om een tweede golf te vermijden. Voor ons wil dat zeggen dat we fors blijven investeren in alle mogelijke beschermingsmiddelen. We hebben extra aandacht voor de noden van onze mensen. Zo voorzien we andere werkroosters voor bijvoorbeeld oudere medewerkers die hun kleinkinderen maanden niet meer gezien hebben. We laten ook thuiswerk voor de bedienden toe waar mogelijk, al is dat in onze sector heel beperkt. De efficiëntie is naar schatting 60 procent als je van thuis uit uitzendkrachten moet begeleiden of huishoudhulpen aansturen. Thuiswerk kan dus niet de norm worden, daar blijf ik voor pleiten.”

“Nog 2 jaar miserie”

Jeurissen schat dat de afdeling voor huishoudhulpen dit jaar 10 tot 15 procent omzet zal verliezen. “En daarna is het nog niet voorbij. Ik denk dat we deze crisis nog minstens één tot twee jaar gaan voelen. Op korte termijn zullen er nog heel veel bedrijven over de kop gaan. Ik denk dat heel wat ondernemers een verkeerde inschatting maken door het uitstel dat ze van de btw en rsz hebben gekregen. Het is niet dat die bedragen niet meer verschuldigd zijn. De rekening komt gewoon later, en dan moeten de middelen er liggen, natuurlijk. Wat zeker is: de consolidatie in onze sector zal door corona worden versneld. Zeker in Wallonië gaan er nog meer klappen vallen. Daar worden mensen aangemoedigd om niet te gaan werken, terwijl hier de boodschap luidt om wel de economie op gang te trekken, te consumeren en te investeren. Die spreidstand gaan we voelen.”

“Niet dood van werken”

Als tip voor andere ondernemers, zegt Jeurissen: “Je cash bewaken is nu essentieel. Wij blijven al onze facturen op tijd betalen, anders valt het hele systeem in elkaar. Nog een tip: blijf altijd goed communiceren. Je moet aangeven welke richting het bedrijf uitgaat, je moet aantonen dat je alles doet voor de veiligheid, dat de onderneming financieel gezond is en er een mooi toekomstperspectief bestaat. Geen reden tot paniek, dus. Want angst is de slechtste raadgever.
Hoe heeft Luc Jeurissen, tot slot, de crisis persoonlijk beleefd? “Het was heel hectisch, maar als ondernemer geeft het veel adrenaline als er nieuwe, grote uitdagingen op je afkomen. Ik heb al jaren niet meer zo hard gewerkt als in de afgelopen maanden. Maar daar ga je niet dood van… In feite valt het allemaal nog wel mee. Ik ben iets meer gaan sporten, bijvoorbeeld. Het sociaal isolement ben ik wel beu, moet ik zeggen. Eens op restaurant gaan of een pint pakken met vrienden is een uitlaatklep die ik wel hard mis. Maar ook op dat vlak is er beterschap op komst…”

Deze reeks met getuigenissen van topondernemers over de coronacrisis, loopt ook in de andere regio’s van Made In. Zo kan je deze week de ‘Klare Kijk’ terugvinden van onder meer Frederic Cras (Cras nv), Jan Michielsen (ExxonMobil), Kristoff Van Rattinghe (Sensolus), Walter Kestens (TMS Industrial Services), Johan Heylen (Heylen Vastgoed) en Philippe Appeltans (Belorta).