architecture-boats-bridge-buildings-105599

Koopt u lokaal? 310 miljoen naar Maastricht en Roermond…

Inwoners van Nederlands-Limburg doen amper nog inkopen in Belgisch-Limburg, maar omgekeerd besteden wij alleen al aan kleding en huishoudartikelen 245 miljoen in Nederlands-Limburg. In Maastricht alleen al kopen we voor 65 miljoen aan voeding en voor 119 miljoen aan niet-dagelijkse producten.

De cijfers komen uit het koopstromenonderzoek 2019 dat de provincie Nederlands-Limburg zopas heeft gepubliceerd. In vergelijking met een vorig onderzoek, tien jaar geleden, is de besteding van Nederlands- Limburg naar België bijna volledig verdampt. Andersom shoppen de Belgen nog iets meer in Nederlands-Limburg dan in 2009. Vooral het prijsvoordeel jaagt ons over de grens voor onze boodschappen.

Op alle onderzochte koopstromen trekt Nederlands-Limburg meer koopkracht aan dan het verliest aan de buren. De Belgen brengen meer dan 310 miljoen euro in het laatje: 245 miljoen aan niet-dagelijkse inkopen en minstens 65 miljoen aan dagelijkse boodschappen in Maastricht alleen. Voor niet-dagelijkse inkopen van huishoudelijke artikelen, kleding, elektronica, enzovoort, weet Nederlands-Limburg voor meer dan een miljard euro bestedingen van buiten de provincie aan te trekken (dus ook uit Duitsland, Wallonië en andere Nederlandse provincies).

Maastricht
Maastricht heeft de grootste aantrekkingskracht op de Belgen. De belangrijkste aankoopplaatsen, zoals de binnenstad en Brusselse Poort, halen 56 procent van hun bestedingen uit België. Voor dagelijkse artikelen, zoals voeding, haalt heel de gemeente Maastricht bijna 65 miljoen of 14 procent van de omzet uit België. Omgekeerd gaat amper 3,75 miljoen of 1 procent van de bestedingen van Maastrichtenaren naar België. Voor niet-dagelijkse inkopen, zoals kleding, haalt Maastricht 119 miljoen of 24 procent van de omzet uit België. Omgekeerd shoppen de Maastrichtenaren voor 7,8 miljoen in België.
Buiten Maastricht zijn ook ‘koopiconen’ als het merkendorp in Roermond (21 miljoen), Makado in Beek (16 miljoen), het centrum van Weert (13 miljoen) en de Woonboulevard in Heerlen (11 miljoen) populaire winkelbestemmingen voor Belgen.

(De volledige bespreking van deze studie kan je lezen in Het Belang van Limburg).

GuT.