Mercury Flooring

MercuryFlooring uitgegroeid tot Europese numero uno voor deurmatten

WAREGEM - West-Vlaanderen herbergt nog een hele reeks 'stille kampioenen' die - al dan niet bewust- aan het oog en de aandacht van de media ontsnappen. Het Waregemse familiebedrijf MercuryFlooring van Rik Dewinter  is zo'n bedrijf. De kmo maakt, deels in Waregem en deels in het Chinese Rizhao, kwalitatieve en decoratieve deurmatten in alle kleuren, maten, gewichten en stoffen, met ook steeds meer aandacht voor duurzaamheid. Het aanbod gaat een flink stuk van de wereld rond.

MercuryFlooring is onbekend en onbemind maar bepaald geen klein bedrijf. Om een idee te geven: in de fabriek in Waregem werken om en bij de 120 mensen, terwijl er in het Chinese Rizhao dubbel zoveel (250) mensen aan de slag zijn. De Chinese fabriek dateert van 2019, en boort andere exportmarkten aan.

Het bedrijf van eigenaar en CEO Rik Dewinter, wordt mee geleid door COO Michel Verstraeten, CFO Lorenzo Boulaert en commercieel directeur Alexander Broos. Met een opmerkelijke beursstand presenteerde het zichzelf recent op de beurs Heimtextil (Frankfurt) aan de wereld. "Met prima resultaten", aldus Alexander Broos.

Troeven op zak

De roots van het bedrijf liggen in de vorige eeuw. In 1987 was de huidige CEO Rik Dewinter mede-oprichter. Hij zorgde de voorbije decennia voor ongekende expansie. Vandaag is MercuryFlooring in zijn marktsegment en qua capaciteit, uitgegroeid tot absolute nummer één in Europa.

"We proberen het verschil te maken met ons breed assortiment (alle maten, alle kleuren) en verder met onze niets ontziende dienst bij en na verkoop", zo zegt CCO Alexander Broos namens MercuryFlooring. "Ook qua duurzaamheid hebben we  de voorbije jaren grote stappen gezet. In Waregem wordt alle regenwater opgevangen en liggen er 3.500 zonnepanelen op het dak van de fabriek. Ook gerecycleerde deurmatten behoren nu tot het aanbod. En verder is dit een product waar altijd vraag naar zal blijven vanuit de markt. Noem het - spijts de perceptie - toch maar een meerwaardeproduct, dat goedkoop is en gemakkelijk in gebruik."