Agoria wil Vlaanderen profileren als technologieregio

WDPR2

De beroepsorganisatie Agoria vindt dat het de hoogste tijd is dat Vlaanderen nog meer zijn troeven uitspeelt in het buitenland. Vlaanderen moet zich niet enkel meer profileren als land van bier en chocolade, maar ook als industriële en technologische hotspot.

Internationaal draait het meer en meer om technologische voorsprong. Onze exportbedrijven moeten hoge productiekosten compenseren door unieke producten en diensten aan te bieden, aldus Agoria voorman Wilson De Pril. "Internationale investeerders komen naar Vlaanderen omwille van de kennis en de samenwerkingsmogelijkheden op het vlak van innovatie die hier zijn," zegt hij. "Vlaanderen heeft een sterke en innovatieve maakindustrie en moet internationaal gerichter gaan werken rond een aantal industriële en technologische sterktes zoals nieuwe materialen, mechatronica, lucht- en ruimtevaart, offshore windenergie en innovatieve ICT-oplossingen (zoals internet of things, digitale oplossingen voor de maakindustrie, soft- en hardware voor medische toepassingen). Daarom moet ook

het aantal technologieattachés in het FIT-netwerk, gericht op een aantal specifieke domeinen, fors omhoog want meer en meer is internationaal ondernemen een zaak van technologie en innovatie”.

De boodschap van Agoria zal vooral bij de West-Vlaamse hogescholen VIVES en Howest goed aankomen. Beide scholen doen forse inspanningen pro technologie. (KC)